Desig de morir, revolta i subversió: La passió segons Renée Vivien de Maria-Mercè Marçal

Irene Zurrón Servera

Abstract


La passió segons Renée Vivien (1994) is a fulfilled piece of work on the literary trajectory of Maria-Mercè Marçal, that includes –and certainly concludes– almost all the battlefields she has pursuit: the definition of a feminine subjectivity, the genealogical track of a female creativity and the testimony of passion and Sapphic love.

Renée Vivien links all the characters in the novel, she is the element around who they speak to, interact with and use to define themselves. Marçal annihilates the uniformed and allegedly universal subject –mostly masculine– to create a post-modern subject born from the combination of many voices, thus, ambivalent, distorted and fragile as women witness has been. A subject positioned as such in the affirmation of her desire, a desire for the unknown in the real life, a desire for the nothingness, the death, turning into the desire for a space of freedom. This subject defies the boundaries of the otherness, resignifying herself by creating a symbolic feminine imaginary.


Full Text:

PDF

References


Anònim, 2011, Curial e Güelfa, Barcelona, Quaderns Crema.

Bastardas, Joan, 1987, “El suïcidi literari de Camar. Una nota sobre el primer humanisme català en la novel·la Curial i Güelfa”, Miscel·lània Antoni M. Badia i Margarit, 6, Barcelona, Publicacions de l’Abadia de Montserrat, 255-263.

Bédier, Joseph, 2012, Le Roman de Tristan et Iseut, Genève, Librairie Droz.

Butler, Judith, 2015, Subjects of Desire, New York, Columbia University Press.

Cabré, Rosa, 2004, “La passió segons Renée Vivien i el miratge-miracle del mirall”, Lectora. Revista de Dones i Textualitat 10, 173-190.

Calvo, Lluís, 2008, “Maria-Mercè Marçal o la fusió dels pols: cos, alteritat, desig”, Reduccions 89-90, 90-119.

Cixous, Hélène, 1974, Prénoms de personne, Paris, Éditions du Seuil.

Cixous, Hélène, 1994, Hélène Cixous, photos de racines, Paris, Des femmes.

Climent, Laia, 2002, “Filles i mares: la influència de la ginocrítica en els temes de filiació i maternitat en Llengua abolida de Maria-Mercè Marçal”, Anuari de l’Agrupació Borrianenca de Cultura: revista de recerca humanística i científica 13, 79-87.

Flaubert, Gustave, 2001, Madame Bovary, Paris, Éditions Gallimard.

Fernàndez, Josep-Anton, 2004, “Subversió, transició, tradició: política i subjectivitat a la primera poesia de Maria-Mercè Marçal”, Lectora. Revista de Dones i Textualitat 10, 201-216.

Foucault, Michel, 2002, Histoire de la sexualité I. La volonté de savoir, Paris, Éditions Gallimard.

Godayol, 2008, “Entre Atenea i la Medusa: les mares literàries de Maria-Mercè Marçal”, Reduccions 89-90, 190-206.

Gros, Sònia, 2013, “Sobre la presència de Boccaccio en el Curial e Güelfa: la novella X.8”, SCRIPTA. Revista internacional de literatura i cultura medieval i moderna 2, 192-212.

Julià, Lluïsa, 2004, “Cap a l’ordre simbòlic femení: La passió segons Renée Vivien”, Lectora. Revista de Dones i Textualitat, 10, 161-171.

Julià, Lluïsa, 2010, “Pròleg”, en Maria-Mercè Marçal, Contraban de llum. Antologia poètica, Barcelona, Proa, 9-19.

Julià, Lluïsa, 2017, Maria-Mercè Marçal. Una vida, Barcelona: Galàxia Gutenberg.

Landberg, Paul-Ludwig, 2015, “El problema moral del suïcidi”, O no ser. Antologia de textos filosòfics sobre el suïcidi, ed. Oriol Ponsatí-Murlà, Girona, Edicions de la Ela Geminada, 9-20.

Levinas, Emmanuel, 1983, Le temps et l’autre, Paris, PUF.

Llabrés, Maria Rosa, 2006, “Introducció”, en Safo, Cants, Barcelona, La Magrana, 7-57.

Marçal, Maria-Mercè, 1994, “La dona i l’escriptura”, en Fi de segle. Incerteses davant un nou mil·leni, ed. Ángel Sanmartín Alonso, València, Universitat de València, 27-40.

Marçal, Maria-Mercè, 2004, Sota el signe del drac, Barcelona, Proa.

Marçal, Maria-Mercè, 2007, La passió segons Renée Vivien, Barcelona, Edicions 62.

Marçal, Maria-Mercè, 2010, Contraban de llum. Antologia poètica, Barcelona, Proa.

Massanet, Maria Antònia, 2010, “Capgirant la tradició. Reemplaçaments, apropiacions i innovacions en la primera poesia de Maria-Mercè Marçal”, en Transformacions: llenguatges teòrics i relacions interartístiques (1975-2000), ed. Maria Muntaner, Mercè Picornell, Margalida Pons i Josep Antoni Reynés, Palma i Barcelona, Edicions UIB, Institut d’Estudis Baleàrics, Publicacions de l’Abadia de Montserrat, 301-316.

Mayos, Gonçal, 2003, “El subjecte modern entre desig i mort”, Eros i Tànatos, Barcelona, La Busca Edicions, 106-126.

Porta, Roser, ed., 2008, Mercè Rodoreda. Primeres novel·les, vol. 2. Un dia de la vida d’un home. Crim, Barcelona, Institut d’Estudis Catalans.

Rafart, Susanna, 2008, “Les poetes venim a morir. Aproximació a l’obra poètica de Maria-Mercè Marçal”, Reduccions 89-90, 120-137.

Riba, Caterina, 2014, Maria-Mercè Marçal. L’escriptura permeable, Vic, Eumo Editorial.

Riba, Caterina, 2015, “La creació d’una genealogia femenina mitjançant la traducció: Maria-Mercè Marçal i Montserrat Abelló”, Quaderns. Revista de Traducció 22, 205-215.

Safo, 2006, Cants, Barcelona, La Magrana.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.